| Litter star world |
I had a surgery
Monday 11 June 2018 • 05:25 • 0 comments
Assalamualaikum

Aku xsedar aku masih ada blog ni like wth it's PINK. But it's cute anyway.

So harini 11 June 2018, 26 Ramadhan 1439H. Ignore it, I just want to write it. Salam Ramadhan xlama lagi dah nak raya.

RE: Tajuk. Hiks. I had a surgery, yeahhh.

Nak dijadikan cerita, sebenarnya aku ada scoliosis yang parah la jugak dari segi fizikal. Aku xdapat nak baring pusingpusing sesuka hati aku, kalau salah sikit adoi mak sakitt. Aku xsedar benda ni ada kat aku, sampai la darjah 6, mak aku tegur time makan "dek, kenapa tuling kau macam terkeluar" Aku sebagai budak perempuan melayu terakhir time tu diam ja mcm "em ntah xtau".

Bermula lah kisah aku benci hospital, tukar tukar hospital etc, nak bedah, doktor meninggal la apa la. So scoliosis aku ni solution dia cuma surgery. Ugh.

Satu hari kami pegi hospital panel tempat kerja abah aku. So mmg plan nak bedah apa semua bulan June 2016. Yess dah nak masuk 2tahun. Time tu cuti sem, so mmg panjang la cuti dia. Aku sempat duk rumah 2 minggu ja lepastu pegi KL nak surgery pulak.The worst cuti sem ever sebab xlama lepak rumah and IT'S ALSO STILL RAYA SEASON. 

Bayang kan hari 1st masuk hospital tu doktor tu slamba cakap "bla3 oh okey kita bedah esok. Jam 12 tengahari" ... whattt.. ni neves pun xsempat ni. *Btw, Dr ni bukan yang bedah aku, drg import Dr lain hospital lain bedah aku.* Pastu aku mmg terus di wad kan la time tu. Malam tu 1st dapat makanan hospital. Jakun sikit amek gambar bagai. Kena bagi baju hospital, aku xpakai pun wehh. Pagi tu aku kena marah. Malam tu doktor yang nak bedah aku tu duk lukis belakang aku pakai marker dia hm. Utk tau mana dia nak potong aku.

Oh btw, bayangkan malam first aku tu, ttiba ada nurse sorong orang tbaring baru lepas surgery masuk, pastu tengah malam buta orang tu mengerang kesakitan guys. Aku esok ni aa surgery. 

Keesokan harinya, parents aku sampai. Dah jam 12 dah aku pelik la xda pun org amek aku ni. Jam 12, 1, 2, 3 hm mmg no feeling ah aku dah. Pastu diorang datang la like "are you ready?" hm kalau aku xready macamana tahun depan ke. Ha pastu yang memalukan tu aku kena baring atas troli tu guys I still can walk yknow malu siak orang tengoktengok. baring dah la lama aku kena biar tepi tu pastu dah tu kena masuk lif lagi dengan baring baring aku tu hm.


Sampai ke bilik surgery, time tu aku kena duk luar eh baring luar, ugh. Time tu mmg gempak ah tahap kesejukan dia tu, aku diluar pun menggigil weh. Pastu ada la sorang ni aku xtau siapa tapi aku rasa hensem ehm aaaaa btw dia "sejuk ke?" pastu amek selimut, selimutkan aku. Hm. Pastu aku kena sorong la masuk. Mcm muvie gila. Aku tgk doktor bius tu duduk, tgk fon, dia tgk aku, aku tgk dia. and jangan lupa situation aku disorong tu. Pastu dia nak cucuk aku, aku cakap "boleh x spray yang sejuksejuk tu saya takut jarum" dia buat apa guys? Di ignore aku bhai main cucuk je ehmmmmm. Nasib xsakit sebab dia dah pro lak kot. So dia cakap kalau pening pening cakap. Pastu dia cakap kalau nanti dia bagitau bila dia nak pengsankan aku. Btw, aku xpening pun, aku pelik apa la benda ni buat xda efek pun, pastu dia cucuk something kat tube aku tu, aku kelip kelip mata aku eh asal susah ni nak kelip,  dia xbagitau guys dia nak pengsan kan aku, aku pengsan begitu sahajaaa.

------------------------------


I was awake, time tu aku sedar aku tengah di sorong and kaki aku gerak teruk unconditionally guys aku xgerakkan dia serius aku cakap. Gerak teruk gila masalah nya, dah la aku baru operate, bahaya do kaki, elok elok sikit la. First dalam otak aku "Alhamdulillah, kaki dapat gerak" *guys bedah tulang belakang ni ada risiko lumpuh tau. Aku sedar time tu aku dengar suara mama "istighfar dek, mengucap dek" whatt.. so aku pengsan lagi dengan kaki aku gerakgerak tu, aku rasa aku kena bagi ubat penenang.



------------------------------

I was awake, again. Aku dekat ICU and I was damn thirsty, tubes everywhere, my body felt weird. Aku mcm buat bunyi. Then ada nurse datang, 'Eh bangun dah' gesture. 

Aku cakap "Haus"
Dia neves sebab aku kena puasa xleh minum makan pape. "Adek xleh dek"  
"Saya haus sangat" SUMPAH HAUS GILA AKU TIME TU
Dia tgk tepi tepi dia amek kapas amek air, dia letak kat bibir aku. "Ni nak kasi lembap bibir je tau dik" 
Aku "nak lagi" HAHA
Dia pun bagi.

Aku lega gila walaupun dapat sikit ja. Dia pun explain la butang butang yang ada kalau sakit tekan ni, kalau nak panggil tekan ni bla3. K sleep


---------------------------------

I was awake, kali ni sebab aku yang asyik tido ada nurse byk sebelah aku nak buat urusan seterusnya.
So bukak selimut guess what. Drg balut aku guys, mcm orang gila tanjung rambutan tu diorang balut aku sebab aku semalam xdapat dikawal. Sambil bukak tu "sorry dik, akak terpaksa buat macamni, kalau x nanti makin terus, takut tbukak luka kamu etc etc" mmg dia dengan nada sorry dia. Aku xrasa offended ke apa sebab mmg kena buat pun benda tu utk keselamatan eceh.

Aku perasan ada 2 tube tangan kanan, 2 tube tangan kiri. Ada drip, masuk darah, masuk apa tah lagi. Ada tube oksigen kat hidung. Pastu ada tube dekat badan aku, nak cek nadi jantung kut aku xtau apa tapi xlama, time tu jugak diorang cabut, nak lama lama buat apa, obvious aku hidup lagi. Ada tube dekat belakang badan aku untuk darah yg berlebihan, ada tube kencing sebab aku xleh bdiri ke tandas sendiri. 

---------------------------------

Datang Dr yang urus aku tu, dia cakap la success apa semua Alhamdulillah. Dia cakap time bedah tu drg hampir cancel sebab darah aku banyak keluar sebab badan aku xtahan sejuk ke apa aku xtau la. Tapi Dr yg bedah aku tu ckp "kita teruskan". Macam dalam drama doktor korea pulak.

So actually time tu aku amek byk gila darah orang A+. I am sorry. I can't repay it because I am afraid of jarum to be a blood donor. And I am too thin that I am disqualified to be a blood donor. No lie detected.

--------------------------------

Aku dipindahkan di wad. VIP room la konon supaya parents aku boleh bmalam sekali kat dalam tu. 

Rasa apa?
Aku rasa pelik. Badan aku rasa pelik, macam ditarik. Aku rasa tegak.. gila

Sakit?
Serius x, Bius kuat. Rasa pelik lagi menguasai.

Jahit?
Nope, diorang stapler luka kau. Nanti luka kau dah okey, drg cabut stalple tu satu satu.

Berapa inci luka?
Me. 13.5''. Long cut huh

Selesa?
No way, macam kau tetiba dapat badan baru and kau kena biasakan dengan badan tu. 

Challenge? For me..
Kau terbaring kat katil tu xleh buat apa. belakang tumit kau macam melecet sebab tbaring ja.
Bila kau duduk kau susah nak bnafas, sebab kau dah lama baring ribs kau pun dah biasa ke bawah. Pastu dengan Dr tu ubah tulang kau, kau tegak haaa.
Kau akan rasa nak berjalan so badly, kau nak berlari so badly.
Kau nak balik rumah cepat cepat.
You will need your mommy so badly. This!

------------------------

Aku keluar hospital hari kesepuluh dengan ubat banyak gila kena habiskan. Mak aku xbagi aku makan sembarang hm paling sedih mak aku buat sambal mangga, ketam etc tapi aku xkena suruh makan. 


-------------------------

Alhamdulillah semua berjalan dengan lancar. Ada hikmah disebalik kejadian.





PASTFUTURE
Me
Assalamualaikum and hye ! Welcome to My blog .
Change it Mood : I'm Bored -.-
Status : Animelover..

FOLLOWERS


BLOG ARCHIVE;

  • Melaka
  • Random.. Flashy Backy.
  • Touch Down Labuan
  • ...?
  • Exam..?
  • Luahan hati :p
  • UPU result.
  • These three things~
  • I'm the fourth
  • Mousukoshi~

  • CREDIT SECTION

    Coding basecode by: Afiqah
    Edit template by: Izyanyancinnamon
    Owner blog: Your name
    Best view:Mozilla firefox
    Others:(♥♥)

    Remember!!dont remove this section!!